ROTSVAST CONGRUENT
Afgelopen eeuwen ontwikkelde het bedrijfsleven zich vanuit bestaande structuren in de maatschappij. Deze maatschappij werd gekenmerkt door een patriarch. De tijd van het patriarch is de tijd waarin masculiene energie dominant is in de maatschappij. Ook in het bedrijfsleven is deze energie dominant.
Drijfveren zijn energie
In het bedrijfsleven gaan we uit van drijfveren, competenties en vaardigheden van mensen. We gaan voorbij aan het feit dat dit allemaal energie is. Het is van belang om het woord energie te onderkennen als kracht, ook in het bedrijfsleven. Dit omdat dit zichtbaar maakt wat in balans is en waar disbalans ontstaat. Naast balans en disbalans, zijn masculiene en feminiene energie te onderscheiden.
Masculien en feminien
Masculiene energie die in balans is, uit zich in de volgende zaken: doel en resultaatgerichtheid, aanpakken, doorzetten, voor de troepen uitlopen en zichtbaar zijn. Als deze energie in disbalans is, dan uit zich dat in macht, onderdrukking, geweld, politiek, in-transparantie en eigen belang.
Vrouwelijke energie die in balans is, krijgen al duizenden jaren geen of slechts beperkt ruimte in onze samenleving. Hierbij kan je denken aan intuïtieve visie, empathisch vermogen en verbinding, creativiteit, openheid en oog voor het geheel. Het is tijd dat deze energie zowel bij mannen als bij vrouwen in het bedrijfsleven ingezet wordt.
Zichtbaar incongruent
In de westerse samenleving zien we een disbalans. Enerzijds geven bedrijven aan openheid, creativiteit en het belang van samenwerken belangrijk te vinden in hun organisatiecultuur en uiten zij dit in hun in- en externe communicatie. Anderzijds is dit niet geworteld in het hart van het bedrijf waardoor deze uitingen niet congruent zijn. Dit komt omdat hun voelen, denken en handelen niet afgestemd zijn op elkaar. Het vormt geen geheel. Daardoor verliest de organisatiecultuur en in- en externe communicatie aan kracht en wordt een sub-optimaal resultaat behaalt.
Dit is voelbaar en zichtbaar zowel intern bij bedrijven binnen Raad van Besturen, directie- en managementteams, als extern in hun relaties met stakeholders.
Voelen, denken en handelen zijn één
We laten de tijd van het patriarch, het masculiene gedomineerde tijdperk, achter ons en verschuiven naar de Nieuwe Tijd. Er ontstaat een balans tussen masculiene en feminiene kracht in de mens.
Bedrijven die in de veranderende wereld van kennis naar zingeving een leidende rol spelen, zullen congruentie aan stakeholders laten zien in voelen, denken en handelen. Dit is mogelijk omdat de leiders van deze bedrijven hun diepe wijsheid benutten. Een wijsheid die zij kunnen inzetten omdat zij kunnen en mogen voelen van zichzelf. Vervolgens stemmen zij hun denken en handelen hierop af. Of te wel, er is eenheid in hoe dit voelen en denken concreet vorm krijgt en zichtbaar wordt in de externe wereld.
Het totale potentieel van de mens in de Nieuwe Tijd
Randvoorwaarde hierin is dus dat het hoofd, de vele kennis die we hebben, verbonden wordt met het hart en het hart weer mag leiden in het bedrijfsleven. Dit is wat de Nieuwe Tijd van ons vraagt. Een balans tussen de masculiene en feminiene krachten in de mens. Een ieder komt in deze tijd in zijn kracht en krijgt op deze wijze een plek in de maatschappij. Zo ook het bedrijfsleven. Het totale potentieel van de mens wordt benut.